Autor: Barbara Warzocha nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II w Bełżcu
Ocena bieżąca ucznia klasy III
Kryteria wymagań na punkty w poziomach opanowania wiadomości i umiejętności- klasa III
Poziomy opanowania wiadomości i umiejętności Skala punktowa poziom bardzo wysoki – 6 punktów – 6p.
poziom wysoki – 5 punktów – 5p.
poziom zadowalający –4 punkty- 4p.
poziom słaby –3 punkty- 3p.
poziom bardzo słaby –2 punkty- 2p.
poziom niezadowalający –1 punkt- 1p.
skrót p. – punkty
Klasa III
Edukacja polonistyczna 6 p. Uczeń opanował treści przewidziane programem kl. III oraz te, które wykraczają poza program:
- czyta nowy tekst głośno, rozumiejąc go, uwzględniając modulację głosu , zmiany siły, tonu głosu, tempa czytania, stosując pauzy gramatyczne i logiczne oraz akcent logiczny,
- indywidualnie układa opowiadania pisemne,
- dostarcza ciekawych pomysłów przy inscenizowaniu tekstów,
- pisze szybko bardzo starannie,
- samodzielnie układa sprawozdanie z odbytej uroczystości, wycieczki,
- potrafi tworzyć swobodne teksty,
- potrafi w ciekawy sposób wypowiadać się w mowie i w piśmie (stosuje zdania złożone),
- doskonale zna części mowy i samodzielnie wykonuje ćwiczenia gramatyczne,
- z łatwością rozwiązuje rebusy, zagadki ortograficzne, krzyżówki,
- zna bardzo dużo wyrazów i związków frazeologicznych, potrafi zastosować je w mowie i piśmie,
- z własnej inicjatywy gromadzi materiały dotyczące edukacji polonistycznej,
- potrafi sprecyzować swoje upodobania i potrzeby czytelnicze oraz wybrać odpowiednią dla siebie lekturę;
Czytanie i opracowywanie tekstów: 5p.
- czyta wyraziście i biegle,
- czyta sprawnie cicho z jednoczesnym rozumieniem tekstu,
- z łatwością wyszukuje wskazane fragmenty tekstu, (rozróżnia opis, dialog, opowiadanie),
- samodzielnie: opowiada wysłuchane teksty używając złożonych, poprawnie skonstruowanych zdań, analizuje wydarzenia ( kolejność, zależność, znaczenie ), wyodrębnia postaci główne, i drugoplanowe, określa nastrój w utworze, układa opowiadanie twórcze, inscenizuje teksty,
- potrafi ciekawie zinterpretować teksty,
- stosuje środki ekspresji ( łączy słowa z mimiką i gestem ),
- z uzasadnieniem swojego zdania dokonuje: oceny zdarzenia lub postępowania bohatera, wyboru najpiękniejszego, najważniejszego fragmentu,
- recytuje z pamięci teksty, stosując zmiany siły, tonu głosu, tempa, pauzy i akcent logiczny;
4p.
- czyta poprawnie dość płynnie tekst modelując głos,
- dobrze rozumie tekst czytany głośno i cicho,
- opowiada wysłuchane teksty używając zdań rozwiniętych,
- wyodrębnia kolejne wydarzenia i bohaterów ( określa ich cechy ),
- odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych,
- rozpoznaje dialog oraz uczestniczy w zbiorowym wyróżnianiu opisu i opowiadania,
- wyodrębnia najciekawsze lub ważne fragmenty tekstu,
- bierze udział w inscenizowaniu, role interpretuje czasem wg wskazówek n-la,
- czasem korzysta z dodatkowych pytań, wskazówek przy: wyszukiwaniu fragmentu na podany temat, układaniu opowiadań twórczych, ocenie zdarzeń i bohaterów,
- recytuje z pamięci teksty z odpowiednią intonacją;
3p.
- nie zawsze rozumie tekst czytany głośno,
- tekst czytany cicho rozumie po uprzednim, dokładnym ukierunkowaniu przez nauczyciela,
- opowiada teksty w formie krótkich zdań,
- potrafi powiedzieć kilka zdań na temat czytanej lektury i wymienić postaci główne,
- potrafi wyszukać niektóre fragmenty na podane tematy,
- określa czas i miejsce akcji,
- potrafi wygłaszać z pamięci krótkie teksty, próbując zastosować odpowiednią intonację,
- z pomocą układa krótkie opowiadanie twórcze,
- nie zawsze radzi sobie z prawidłowym czytaniem z podziałem na role,
- ma kłopoty z interpretacją roli;
2p.
- czyta głośno, głoskując wyrazy, popełnia błędy w czytaniu,
- czyta cicho bardzo wolno, słabo rozumie czytany tekst,
- odpowiada na pytania n-la dotyczące wysłuchanych tekstów,
- wskazuje głównych bohaterów, z pomocą n-la ustala kolejność zdarzeń,
- próbuje wyróżnić opis, dialog,
- wygłasza teksty z pomocą n-la,
- czytając z podziałem na role nie zawsze prawidłowo wyodrębnia fragmenty;
1p.
- czyta sylabami, głoskami, popełnia wiele błędów: przekręca i opuszcza wyrazy w zdaniu, litery w wyrazach, zgaduje dalsze części wyrazów, nie stosuje znaków interpunkcji i modulacji głosu,
- nie rozumie czytanego tekstu,
- odpowiada na pytania n-la wyrazami,
- nie potrafi opowiedzieć tekstu,
Pisanie, gramatyka, ortografia: 5p.
- pisze kształtnie, płynnie i czytelnie w jednej linii,
- układa i pisze wypowiedzi wielozdaniowe w ramach opracowanego materiału ( opowiadanie, opis, list, życzenia, zaproszenie ),
- pisze swobodne teksty,
- potrafi zastosować dialog,
- aktywnie uczestniczy w zbiorowym układaniu i pisaniu sprawozdania,
- przestrzega i stosuje zasady ortograficzne, bezbłędnie przepisuje tekst,
- rozpoznaje zdania rozkazujące i wykrzyknikowe, liczebnik i przysłówek,
- stopniuje przymiotnik, odmienia czasownik przez osoby,
- określa rodzaj czasownika w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przeszłym i przyszłym,
- potrafi pisać „nie” z różnymi częściami mowy,
- przekształca zdania na równoważniki i odwrotnie oraz zdania złożone na pojedyncze i odwrotnie;
4p.
- pisze czytelnie dość szybko i kształtnie,
- układa i pisze wypowiedzi wielozdaniowe ( opis, opowiadanie, ocenę bohatera) ze wskazówkami n-la,
- potrafi pisać list, życzenia, zaproszenia,
- bierze udział w zbiorowym układaniu sprawozdań,
- na ogół poprawnie przepisuje tekst,
- zna zasady ortograficzne i potrafi je stosować w praktyce, ale popełnia błędy,
- rozpoznaje czasy, osoby czasownika,
- odmienia czasownik przez osoby i czasy,
- porządkuje wyrazy wg drugiej litery alfabetu,
- stosuje znaki interpunkcyjne,
- dobiera wyrazy o znaczeniu podobnym i przeciwnym;
3p.
- pisze mało starannie,
- pisemne formy wypowiedzi pisze tylko pod kierunkiem nauczyciela,
- w krótkich tekstach opowiadań i opisów stosuje proste zdania,
- bierze udział w zbiorowym układaniu sprawozdań,
- zna większość zasad ortograficznych, ale ma kłopoty z zastosowaniem w praktyce,
- stara się poprawnie przepisywać tekst, popełnia błędy,
- potrafi rozpoznawać zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące,
- rozpoznaje rzeczownik, czasownik, przymiotnik, myli przysłówek i liczebnik,
- rozpoznaje liczbę czasownika,
- porządkuje wyrazy wg pierwszej litery, ma kłopoty z zastosowaniem skrótów, przekształcaniem zdań na równoważniki i odwrotnie, rzadko stosuje zdania złożone;
2p.
- nie stosuje pisemnej formy wypowiedzi, redaguje tylko pojedyncze zdania lub krótkie opowiadania bez wstępu i zakończenia,
- pisze z błędami, nie zna zasad ortografii,
- przy układaniu tekstów opisu posługuje się rozsypanką zdaniową,
- potrafi uzupełnić tekst z lukami, ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej ( często też z pomocą n-la )
- próbuje brać udział w zbiorowym układaniu sprawozdań,
- przy przepisywaniu popełnia błędy,
- rozpoznaje zdania oznajmujące i pytające,
- nie rozpoznaje rzeczownika i czasownika,
- ma trudności w przekształcaniu zdań;
1p.
- nie nadąża z przepisywaniem tekstów oraz różnych form wypowiedzi,
- pisze brzydko, niekształtnie z rażącymi błędami ( błędy gramatyczne, ortograficzne, stylistyczne),
- pisze bez sensu, prace jego nie mają powiązania logicznego,
- samodzielnie nie jest w stanie napisać żadnej pracy, nawet przy pomocy n-la nie potrafi redagować zdań powiązanych,
- nie opanował podstawowych zasad ortografii,
- nie zna części mowy,
- nie rozróżnia rodzajów zdań;
Mówienie: 5p.
- samodzielnie i płynnie wypowiada się ustnie i pisemnie na dowolny temat w rozwiniętej formie,
- prowadzi dialogi i dobiera adekwatne do wypowiedzi słowa,
- bez trudu nadaje tytuły obrazkom i fragmentom tekstu, omawia je formułuje pytania,
- posiada bogaty zasób słów i potrafi go stosować w praktyce;
4p.
- opowiada fabułę zdarzenia w którym uczestniczył,
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
- nadaje tytuły obrazkom i fragmentom tekstu, opowiada je,
- posiada duży zasób słów i stosuje je w praktyce;
3p.
- wypowiada się na dowolny temat korzystając z pomocy nauczyciela,
- słucha wypowiedzi kolegów i właściwie na nie reaguje,
- potrafi przy pomocy n-la omówić cykl obrazków,
- posiada średni zasób słów, nie zawsze potrafi je stosować w praktyce;
2p.
- wypowiada się pojedynczymi zdaniami,
- posiada ubogi zasób słownictwa,
- na temat obrazków wypowiada się wyrazami, próbuje podać ich tytuły, z pomocą n-la omawia treść pojedynczych obrazków,
- ma ubogi zasób słów;
1p.
- wypowiada się wyrazami lub krótkimi zdaniami tylko z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi nadać tytułów obrazkom;
Edukacja matematyczna 6p. Uczeń posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w kl. III, samodzielnie twórczo rozwija własne uzdolnienia . Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program:
- biegle opanował rachunek pamięciowy w zakresie 1000,
- potrafi szybko i bez pomyłki obliczyć 4 podstawowe działania do 1000,
- bez trudności rozwiązuje złożone zadania tekstowe różnymi sposobami oraz potrafi wytłumaczyć sposób rozwiązania,
- doskonale zna i potrafi stosować w praktyce prawa i własności działań (dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia ),
- potrafi wykonywać działania na skomplikowanych przykładach (wielodziałaniowych) z nawiasami i bez nawiasów,
- biegle opanował algorytm 4 działań sposobem pisemnym,
- biegle porównuje, dodaje i odejmuje ułamki o jednakowych mianownikach,
- samodzielnie układa zadania do trudniejszych działań,
- na zajęciach wykonuje zadania dodatkowe, ze zbioru zadań wykraczających poza program, rozwiązuje zagadki i łamigłówki matematyczne,
- posługuje się systemem znaków symbolicznych i językiem matematycznym,
- potrafi przedstawić liczby w systemach niedziesiątkowych;
5p. Uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania:
- biegle dodaje i odejmuje w zakresie 1000,
- praktycznie zna dziesiątkowy system pozycyjny,
- rozumie i stosuje własności czterech działań arytmetycznych i związków między nimi, kolejność wykonywania działań,
- biegle mnoży i dzieli liczby w zakresie 100,
- rozwiązuje zadania tekstowe złożone,
- umiejętnie stosuje algorytm pisemny dodawania i odejmowania oraz mnożenia i dzielenia przez liczbę jednocyfrową (dzielenie bez reszty i z resztą),
- zna praktycznie pojęcie prostopadłości i równoległości, oblicza obwody prostokąta, trójkąta i kwadratu,
- wykonuje praktyczne obliczenia dotyczące mierzenia długości, ważenia, obliczeń na zegarze i kalendarzu,
- rozumie znaczenie zwrotów- porównywanie ilorazowe /tyle razy więcej, tyle razy mniej, ile razy więcej, ile razy mniej i potrafi obliczyć,
- potrafi odczytać i zapisać ułamki o mianownikach 2 i 4/potrafi + i – ułamki o jednakowych mianownikach;
4 p. Uczeń nie w pełni opanował wiadomości określone programem nauczania. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje i wykonuje samodzielnie oraz pod kierunkiem nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne:
- dobrze opanował rachunek pamięciowy i pisemny 4 działań w zakresie 1000,
- potrafi rozwiązać każde zadanie proste chociaż jednym sposobem,
- zadania złożone rozwiązuje po przeprowadzonej analizie,
- potrafi ułożyć jedno lub dwa pytania do treści zadania złożonego,
- dobrze zna własności i prawa w zakresie 4 działań i potrafi je stosować w praktyce,
- potrafi zbudować figury w sieci kwadratowej, rozpoznać odcinki prostopadłe i równoległe,
- mierzy po uprzednim ukierunkowaniu długość odcinków, obliczać długość łamanej, obwód prostokąta przy pomocy n-la,
- układa treść zadania do prostego działania;
3p. Uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w programie, rozwiązuje i wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności. Popełnia błędy w obliczaniu działań matematycznych:
- popełnia błędy w rachunku pamięciowym i pisemnym na 4 działaniach w zakresie 1000,
- przy pomocy n-la rozwiązuje zadania proste i złożone,
- potrafi ułożyć pytanie do zadania prostego oraz treść zadania do prostego działania,
- porównuje ułamki na konkretach w prostych przypadkach 1/3, 1/2,
- rozwiązuje proste zadania z umiejętnościami praktycznymi;
2p. Uczeń ma braki w opanowaniu programu lecz nie przekreślają one możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki. Rozwiązuje i wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, proste o niewielkim stopniu trudności tylko pod kierunkiem nauczyciela:
- ma braki w opanowaniu 4 działań,
- zna niektóre przykłady tabliczki mnożenia,
- potrzebuje pomocy n-la przy wykonaniu prostych ćwiczeń i zadań z treścią,
- nie potrafi rozwiązać zadań złożonych,
- ma kłopoty z ułożeniem zadania do prostego działania,
- nie opanował wiadomości i umiejętności praktycznych;
1p. Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy / zupełny brak pracy i samodzielnego myślenia /:
- pracuje tylko z pomocą nauczyciela,
- nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać i wykonać zadania o niewielkim, elementarnym stopniu trudności;
Edukacja przyrodnicza 6 p.
- uczeń wykazuje się wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi poza program tej klasy, wyróżnia się dodatkową pracą, niżej podano przykładowe formy dodatkowej pracy i osiągnięć ucznia:
- wykonuje samodzielnie doświadczenia oraz potrafi samodzielnie, poprawnie wnioskować, uogólniać, dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe,
- przejawia zainteresowania przyrodnicze, samodzielnie zdobywa, poszerza wiedzę czytając dodatkowe pozycje dotyczące treści przyrodniczych,
- gromadzi różne ciekawostki z życia roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych, tworzy i komponuje zbiory, kolekcje oraz eksponaty o tematyce przyrodniczej, które prezentuje na lekcji,
- potrafi w interesujący sposób zaprezentować swoją wiedzę na terenie klasy, szkoły,
- oprócz przykładów zamieszczonych w podręczniku, potrafi wymienić i opisać rośliny, zwierzęta, zjawiska, o których dowiedział się samodzielnie,
- zna mapę Polski(zna więcej rzek, miast niż zawiera program), wymienia cechy charakterystyczne wybranej krainy geograficznej,
- posiada szerokie wiadomości z zakresu ochrony środowiska, doskonale zna różne sposoby podróżowania i transportu,
- prowadzi hodowlę w domu lub opiekuje się roślinami, zwierzętami w szkole,
- wykonuje dodatkowe pomoce (albumy, zielniki, materiały do gazetki);
5 p.
- umie obserwować zjawiska przyrody, analizować i opisywać,
- dostrzega związki przyczynowo-skutkowe oraz doskonale orientuje się w zmianach zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku,
- określa kierunki na mapie i w terenie,
- bardzo dobrze zna rośliny i zwierzęta biocenoz lądowych (pole, las, łąka) i wodnych (staw, rzeka, jezioro),
- opisuje ogólną budowę, warunki życia, przystosowanie do środowiska i zależności pokarmowe zwierząt ( na polu, w lesie i w wodzie),
- potrafi wymienić zboża ozime, jare, zna zastosowanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych,
- zna chwasty najczęściej występujące na polach, wie, jak można je zwalczać,
- zna pracę rolnika oraz zastosowanie narzędzi i maszyn rolniczych, zna etapy wytwarzania chleba,
- bardzo dobrze zna środki transportu i podróżowania (PKS, PKP, transport śródlądowy, morski, lotniczy)
- potrafi odszukać i pokazać na mapie największe miasta i rzeki,
- wymienia cechy charakterystyczne krajobrazów,
- posiada dużo wiadomości na temat Warszawy i najstarszych miast: Gniezno, Kraków,
- zna Miejsca Pamięci Narodowej w swojej miejscowości,
- zna trzy stany skupienia wody, umie określić na czym polega krążenie wody w przyrodzie, jak powstają opady atmosferyczne, w jaki sposób oszczędzać wodę,
- rozumie potrzebę ochrony przyrody, zna formy, zadania w dziedzinie ochrony środowiska, zna przykłady zwierząt i roślin objętych ochroną,
- zna i stosuje zasady poruszania się na jezdni, potrafi zachować się w lesie, nad rzeką przestrzegając zasad bezpieczeństwa,
- wyróżni poszczególne części swojego ciała i określi ich funkcje;
4 p.
- obserwuje i opisuje zjawiska przyrody,
- rozumie związki przyczynowo-skutkowe oraz dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku,
- zna trzy stany skupienia wody, wie na czym polega krążenie wody w przyrodzie,
- zna większość zwierząt i roślin biocenoz lądowych (pole, las, łąka), wodnych (staw, jezioro, rzeka),
- dobrze zna środki transportu i podróżowania,
- wie jak odnaleźć na mapie największe miasta, rzeki,
- wymienia najważniejsze cechy krajobrazu,
- posiada wiadomości na temat Warszawy i najstarszych miast Polski,
- zdaje sobie sprawę z konieczności ochrony przyrody (zna zadania w dziedzinie ochrony środowiska, podaje niektóre formy ochrony przyrody), podaje niektóre zwierzęta i rośliny chronione,
- wymienia Miejsce Pamięci Narodowej w swojej miejscowości,
- wymienia rośliny zbożowe, okopowe, oleiste, włókniste oraz zna ich zastosowanie,
- zna niektóre chwasty polne,
- opisuje ogólną budowę, warunki życia i zależności pokarmowe u niektórych zwierząt i roślin,
- zna pracę rolnika, wymienia niektóre narzędzia i maszyny rolnicze,
- zna zasady poruszania się pieszych, wie jak zachować się w lesie i nad wodą, przestrzega zasad bezpieczeństwa,
- wyróżnia podstawowe części ciała i rozumie ich funkcje;
3 p.
- obserwuje zjawiska przyrody,
- orientuje się w zmianach zachodzących w przyrodzie,
- potrafi wymienić kilka roślin, zwierząt w biocenozach lądowych, wodnych,
- potrafi wymienić środki transportu i podróżowania,
- z pomocą pokazuje na mapie największe miasta, rzeki, kierunki na mapie,
- odróżnia krajobrazy,
- wie, czym zajmuje się ochrona środowiska, podaje nazwę rośliny lub zwierzęcia objętego ochroną,
- wymienia kilka przykładów roślin zbożowych, okopowych, oleistych, włóknistych,
- rozpoznaje chwasty polne, (wymieni przykład chwastu),
- określa warunki życia na polu, w lesie i w wodzie,
- zna trzy stany skupienia wody,
- potrafi zachować się w lesie, nad wodą i na jezdni zachowując bezpieczeństwo,
- wyróżni podstawowe części swojego ciała;
2 p.
- przy pomocy n-la wymienia (odpowiada na pytania) zmiany zachodzące w przyrodzie, cechy krajobrazu,
- zna kierunki świata,
- potrafi wymienić chociaż po jednej roślinie i zwierzęciu żyjących w biocenozach lądowych i wodnych,
- potrafi wymienić po jednej z roślin zbożowych, oleistych, włóknistych i okopowych,
- wie jak wyglądają chwasty polne,
- rozumie konieczność ochrony przyrody,
- potrafi pokazać na mapie chociaż jedną główną rzekę i miasto Polski,
- zna niektóre środki transportu i podróżowania,
- zna trzy stany skupienia wody,
- potrafi zachować się w lesie, nad wodą i na jezdni zachowując bezpieczeństwo
- zna podstawowe części swojego ciała;
1 p.
- pomimo dużej pomocy ze strony nauczyciela, uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności;
|